ANALISIS STRUKTURAL NARATIF ALA C. LEVI STRAUSS AWUJUD CARIYOS KALIYAN MAKNA KETELADANAN MASARAKAT JAWA WONTEN RINGGIT PURWA LAKON RAMA TAMBAK



Metode ingkang dipunangge dening panyerat kangge nganalisis kaliyan ngkaji kisah wayang lakon Rama Tambak inggih menika nggunakaken  teori Struktur Naratif ala C. Levi Strauss.

            Wonten ing kisah wayang lakon Rama Tambak menika dipuncariyosaken menawi Dewi Sinta menika dipunculik dening Prabu Dasamuka, lajeng dipunbekta dumugi Negari Alengka. Prabu Rama raosipun sepen tur khawatir. Prabu Rama badhe ngrencanakaken katah cara kangge nylametaken Dewi Sinta saking Prabu Dasamuka. Prabu Rama ngrencanakaken badhe ndamel jembatan margi ingkang bentang awit saking segara dumugi Negari Astina. Prabu Dasamuka Cemas awit mireng rencana saking Prabu Rama menika, nanging Prabu Dasamuka sampun optimis menawi usaha ingkang badhe dipundamel dening Prabu Rama menika boten bakal kawujud lan kalaksanan.
Sakwise mirengaken kaseksenan saking mata-mata kerajaan Alengka, inggih menika Detya Kala Marica maringi informasi menawi  Wibisana sampun wonten ing negari Pancawati kangge ndamel jembatan menika. Mireng informasi menika, Prabu Dasamuka nyuwun tulung marang Detya Kala Yuyu Rumpung kangge bekta sedaya pasukan raksasa kepiting wonten ing Samodera Hindia, kangge nyerang jembatan ingkang dipundamel dening Prabu Rama. Salajengipun sampun kempal sedaya, Detya kala Yuyu Rumpung, Detya Kala Marica kaliyan sedaya pasukan pangkat sesarengan dumugi Samodera Hindia. Wonten Pancawati, Prabu Rama saweg rerembugan sesarengan kaliyan Narpati Sugriwa, Laksmana, Anoman, Anggada, Anila lan para punggawa sanesipun. Prabu Rama ngrencanakaken damel tanggul ing samodera Hindia, awit saking Pancawati dumugi tanah Alengka kangge bekta lan ngarahaken pasukan saking Pancawati. Nalika proses bending tanggul, dereng dumugi Negari Alengka tanggul menika asring jebol kaliyan ancur, pasukan saking Prabu Rama dados murka lan putus asa, dereng mengertos, langkah menapa malih ingkang saged dipunlampahi.
            Sanalika menika, Prabu Rama kapethuk tamu saking Negari Alengka, inggih menika Wibisana adhik saking Prabu Dasamuka. Prabu rama sumringah sanget, amargi Wibisana badhe mbiyantu Prabu Rama ndamel jembatan menika. Wibisana saged mbiyantu proses ndamel jembatan awit saking Pancawati dumugi Negari Alengka menika. Nanging boten lami nggih jembatan menika ugi taksih jebol kaliyan roboh. Prabu Rama sansaya gethun ugi cemas amargi tansah kelingan kaliyan Dewi Sinta, lajeng prabu Rama nglakokake semedi, kangge nyuwun pitulungan marang Sang Hyang Widhi. Nanging, pitulungan menika boten dumugi-dumugi. Amargi menika, awit saking judhregipun pikiran, Prabu Rama badhe migunakaken senjata pamungkas ingkang awujud Guwowijaya. Nalikane Guwowijaya badhe dipunlepas, sanalika menika ugi rawuh penguwasa samodera, dewa laut Hyang Baruna maringi wejangan marang Prabu Rama menawi senjata Gondowijaya menika boten usah dipunlepas rumiyin, amargi menawi senjata menika dipunlepas saged ngancuraken sedaya isi sejagad wonten segara.
            Tokoh-tokoh senapati wonten Pancawati nyuwun menawi Wibisana diusir kemawon saking pancawati, amargi Wibisana dipuntuduh menawi badhe ngrusak Pancawati kaliyan sekongkol kaliyan kangmasipun inggih menika Prabu Dasamuka. Ananging Prabu Rama boten sarujuk kaliyan usulipun saking tokoh-tokoh senapati, Prabu Rama tetep Percaya kaliyan Wibisana, amargi Prabu Rama mangertosi menawi Wibisana menika ikhlas kaliyan tulus badhe mbiyantu Prabu Rama, lajeng Wibisana ugi sampun mangertosi babagan seluk-beluk Negari Alengka Diraja.
            Perkara babagan jembatan ingkang sampun dipundamel nanging taksih jebol terusan, Prabu Rama dipunserahaken sedaya kaliyan Wibisana. Wibisana ugi matur, menawi jembatan ingkang asring jebol menika dipunsebabaken dening pasukan Prabu Dasamuka. Wibisana lajeng nyuwun kaliyan Prabu Rama kangge ngempalaken sedaya kethek-kethek Yuyu Kingkin ingkang manggon wonten alas pancawati tumuju marang jembatan situbondo ingkang sampun dipundemel dening prajuit-prajurit Pancawati. Kapi Yuyu Kingkin ugi sampun siyaga kangge ngerahaken ewonan kethek yuyu kingkin kangge nyerang pasukan saking Negari Alengka. Kapi Yuyu Kingkin menika salah sawijining awujud kethek ingkang nggadahi capit yuyu ingkang atos, saged nyelam ugi renang wonten segara. Nalikane sampun kempal sedaya , lajeng langsung pangkat tumuju jembatan kang saweg dipundamel, anoman sanalika menika ingkang dados komandan saking prajurit pasukan Pancawati. Saking pitulungan Wibisana, pasukan Kapi Yuyu Kingkin kaliyan sedaya pasukan prajurit Pancawati saged ngalahaken pasukan saking Alengka, pasukan Yuyu Rumpung tewas. Sakwise boten wonten gangguan malih saking pasukan Alengka, pasukan Pancawati lan wibisana nglajengaken damel jembatan menika, kanthi gotong royong, guyub rukun, lajeng jembatan ingkang dipundamel sampun dados. Sedaya pasukan saking pancawati lan pasukan kethek dipunajak pangkat menyang negari alengka Diraja, saperlu kangge nyelamataken Dewi Sinta, kanthi mbela kabecikan, kamurkaan menika lebur ajur mumur. Lajeng Dewi Sinta saged dipunslamataken saking Prabu Dasamuka.

3. Menganalisis Struktur Naratif Ala C. Levi Strauss
Isi cariyos kisah wayang Lakon Rama Tambak inggih menika :
1)      Dewi Sinta dipunculik dening Prabu Dasamuka sarta dipunbekta dumigi Negari Alengka
2)      Kedadeyan menika njalari Prabu Rama dados cemas kaliyan khuwatir. Prabu Rama ngrencanakaken badhe nglakokaken menapa kemawon kangge nyelamataken Dewi Sinta saking Prabu Dasamuka.
3)      Prabu Rama ngrencanakaken badhe damel Jembatan margi wonten segara ingkang mbentang dumugi Negari Alengka.
4)      Prabu Dasamuka ingkang mireng berita menika, dados cemas, nanging sanget optimis menawi jembatan menika boten bakal dados amargi tansah roboh.
5)      Nanging angen-angenipunsaking Prabu Dasamuka menika mleset, amargi miturut panemunipun saking salah sawijining prajurit saking Alengka, menawi jembatan menika enggal dados, amargi dipunbiyantu dening Wibisana adhinipun Prabu Dasamuka.
6)      Prabu Dasamuka murka, lajeng madosi Detya Kala Yuyu Rumpung supados bekta kaliyan ngarahaken sedaya pasukan raksasa yuyu ingkang wonten Segara samodera Hindia kangge ngancuraken jembatan ingkang dipundamel dening Wibisana.
7)      Wonten Pancawati, Prabu Rama saweg pirembugan kaliyan Narpati Sugriwa, Laksmana, Anoman, Anggada, Anila kaliyan para punggawa sanesipun. Prabu Rama saweg ngrencanakaken damel tanggul jembatan ing Samodera Hindia kanthi bekta pasukan saking pancawati ingkang katah.
8)      Nanging dereng dumugi Alengka, tanggung jembatan menika asring jebol lan ancur. Njalari Pasukan Prabu Rama dados putus asa.
9)      Dereng mangertos, langkah menapa malih ingkang badhe dipunleksanaken, lajeng Prabu Rama ketekan tamu saking Alengka, inggih menika Wibisana adhinipun saking Prabu Dasamuka, wibisana purun anggenipun mbiyantu damel jembatan menika.
10)  Sanalika jembatan ingkang dipundamel dening Wibisana sampun dados, nanging sabibare dipuncobi dening Anoman, jembatan menika ambrol lan ancur.
11)  Prabu Rama sanget khuwatir lan asring kelingan marang Dewi Sinta, lajeng Prabu Rama Semedi, nyuwun pitulungan marang Sang Hyang Widhi.
12)   Amargi awit saking judhregipun pikiran, Prabu Rama badhe migunakaken senjata pamungkas ingkang awujud Guwowijaya. Nalikane Guwowijaya badhe dipunlepas, sanalika menika ugi rawuh penguwasa samodera, dewa laut Hyang Baruna maringi wejangan marang Prabu Rama menawi senjata Gondowijaya menika boten usah dipunlepas rumiyin, amargi menawi senjata menika dipunlepas saged ngancuraken sedaya isi sejagad wonten segara.
13)  Tokoh-tokoh senapati wonten Pancawati nyuwun menawi Wibisana diusir kemawon saking pancawati, amargi Wibisana dipuntuduh menawi badhe ngrusak Pancawati kaliyan sekongkol kaliyan kangmasipun inggih menika Prabu Dasamuka.
14)  Ananging Prabu Rama boten sarujuk kaliyan usulipun saking tokoh-tokoh senapati, Prabu Rama tetep Percaya kaliyan Wibisana, amargi Prabu Rama mangertosi menawi Wibisana menika ikhlas kaliyan tulus badhe mbiyantu Prabu Rama, lajeng Wibisana ugi sampun mangertosi babagan seluk-beluk Negari Alengka Diraja.
15)  Wibisana lajeng matur, menawi jembatan ingkang asring jebol menika dipunsebabaken dening pasukan Prabu Dasamuka. Wibisana lajeng nyuwun kaliyan Prabu Rama kangge ngempalaken sedaya kethek-kethek Yuyu Kingkin ingkang manggon wonten alas pancawati tumuju marang jembatan situbondo ingkang sampun dipundemel dening prajuit-prajurit Pancawati.
16)  Saking pitulungan Wibisana, pasukan Kapi Yuyu Kingkin kaliyan sedaya pasukan prajurit Pancawati saged ngalahaken pasukan saking Alengka, pasukan Yuyu Rumpung tewas.
17)  Sakwise boten wonten gangguan malih saking pasukan Alengka, pasukan Pancawati lan wibisana nglajengaken damel jembatan menika, kanthi gotong royong, guyub rukun, lajeng jembatan ingkang dipundamel sampun dados.
18)  Sedaya pasukan saking pancawati lan pasukan kethek dipunajak pangkat menyang negari alengka Diraja, saperlu kangge nyelamataken Dewi Sinta, kanthi mbela kabecikan, kamurkaan menika lebur ajur mumur. Lajeng Dewi Sinta saged dipunslamataken saking Prabu Dasamuka.
19)   Jembatan tanggul menika lajeng dipunjenengi jembatan Situbondo, lajeng Dewi Sinta saged dipunslamataken saking Prabu Dasamuka.

4. Analisis Struktural Kaliyan Penafsiran
Episode I (Alinea 1 – 2)
Wonten alinea 1 – 2 ingkang sampun dipunserat wonten ngajeng inggih menika wonten kalih prabu ingkang sakti, asmanipun inggih menika Prabu Dasamuka (PD) kaliyan Prabu Rama (PR) , Prabu Rama (PR) menika nggadahi garwa ingkang asmanipun Dewi Sinta (DS). Prabu Dasamuka (PD) menika tresna kaliyan garwanipun Prabu Rama (PR), lajeng nyulik Dewi Sinta (DS), lajeng dibekta dumugi Negari Alengka. Kedadeyan menika njalari Prabu Rama dados cemas kaliyan khuwatir. Prabu Rama ngrencanakaken badhe nglakokaken menapa kemawon kangge nyelamataken Dewi Sinta saking Prabu Dasamuka. Saking cariyos menika saged dipunpirsani skema inggih menika:
PD       : Dereng nggadahi garwa, serakah, amargi sampun mangertos menawi Dewi Sinta (DS) menika sampun nggadahi bojo, nanging taksih dipunrebut.
PR       : Sampun nggadahi garwa, nggadahi watak ksatria ingkang sanget tresna kaliyan Dewi Sinta (DS).
Wonten ing episode menika “maknanipun kaliyan kededudukanipun” tokoh antaranipun PD kaliyan PR sampun saged dipuntonjolaken, nanging wonten ngriki namung saged mbandingaken menawi tokoh PD kaliyan PR sami-sami tiyang prabu ingkang ngabdiaken wonten kerajaan ing wilayah benten-benten. Sabab menika wonten episode I saged dipun oposisi:
PD – tiyang Prabu ingkang ngabdi wonten wilayah kerajaan Alengka.
PR – tiyang Prabu ingkang ngabdi wonten wilayah kerajaan Pancawati.

Episode II (Alinea 3-5)
Wonten episode II menika dipunjlentrehaken babagan rencana saking PR kange ndamel jembatan ingkang bentang wonten segara ingkang nggadahi ancas kangge nylamataken DS saking PD. PD ingkang mireng informasi menawi PR badhe ndamel jembatan dados khuwatir, nanging Prabu Dasamuka sampun optimis menawi usaha ingkang badhe dipundamel dening PR menika boten bakal kawujud lan kalaksanan. Nanging, Sakwise mirengaken kaseksenan saking mata-mata kerajaan Alengka, inggih menika DKM (Detya Kala Marica) maringi informasi menawi  (W) Wibisana adhinipun PD sampun wonten ing negari Pancawati kangge mbiyantu ndamel jembatan menika.
Ingkang menarik wonten episode menika inggih menika sampun dipunjlentrehaken babagan wiwitanipn konflik ingkang dipunalami wonten kisah wayang Lakon Rama Tambak menika. Umpaminipun, (W)  sakjane adhinipun saking PD, nanging malah wonten episode menika malahan mbiyantu PR, nanging babagan penyebab kados mekaten (W) polahipun mekaten dereng dipunjlentrehaken kanthi rinci wonten episode II menika.

Episode III (Alinea 6-12)
Wonten episode III menika kalebu lanjutan saking episode saderengipun, inggih menika dipunjlentrehaken menawi sabibare Mireng informasi menika, PD nyuwun tulung marang DKYR (Detya Kala Yuyu Rumpung)  kangge bekta sedaya pasukan raksasa kepiting wonten ing Samodera Hindia, kangge nyerang jembatan ingkang dipundamel dening PR. W saged mbiyantu proses ndamel jembatan awit saking Pancawati dumugi Negari Alengka menika. Nanging boten lami nggih jembatan menika ugi taksih jebol kaliyan roboh. PR sansaya gethun ugi cemas amargi tansah kelingan kaliyan DS.
Hal menika njlentrehaken menawi PD sanget optimis kaliyan ageng ambisinipun kangge tansah nglakokaken usaha menapa kemawon, kangge ngancuraken usaha ingkang badhe dipunleksanakaken dening (PR), lajeng (PR) menika prabu ingkang sanget sakti, nggadahi elmu ingkang ageng, sarta sanget tresanipun marang DS ingkang samenika dipunculik dening (PD). Wonten episode menika ugi saged dipuntafsiraken menawi kamurkaan kaliyan kekhuwatiran tiyang ingkang sampun sumambrah ageng saged ndadekake ucalipun kendali sarta hal menapa kemawon kedah dipunlampahi kangge mujudaken kekarepanipun.

Episode IV (13-16)
Wonten episode IV menika dipuncariyosaken menawi sabibare ngancuraken jembatan menika, tokoh-tokoh senapati nyuwun menawi  (W) dipunusir kemawon saking Pancawati, amargi (W) menika nggadahi niyat kangge ngancuraken Pancawati kaliyan nggadahi sinambungan kerjasama kaliyan (PD), nanging rencana menika dipuntolak dening (PR), amargi (PR) menika percaya kaliyan (W), sabab miturut panemunipun (W), jembatan ingkang asring jebol kaliyan ancur menika dipun sebabaken  dening polahipun pasukan ingkang dipunkerahaken dening (PD).
Hal ingkang menarik wonten episode IV inggih menika (W) badhe mbuktikaken semampunipun kangge mbiyantu (PR) kangge ndamel jembatan, kaliyan mbuktikaken menawi (W) menika boten kerjasama kaliyan (PD). Wonten episode menika secara tersirat njlentrehaken tiyang ksatria ingkang saestu.

Episode V (17-19)
Njlentrehaken babagan puncaking konflik antaranipun pasukan (PD) kaliyan pasukan (PR) sabibaripun dipunbangun jembatan menika, pertarungan ingkang sansaya mbangetaken kaliyan sansaya sengit antaranipun kalih kubu pasukan menika.
Wonten episode menika wonten hal ingkang unik, inggih menika mangkin  wonten keleresan kaliyan kseriusan sampun milay. Pertempuran kalih kubu boten saged dipunbibari maneh, nanging pungkasipun, amargi semangat kangge bela keleresan kaliyan tujuwan suci kangge mitulungi (DS) saking (PD), pasukan (PD) saged dipunkalahaken, lajeng (DS) saged dipunslametaken saking (PD).

Episode VI (Alinea 20)
Wonten episode VI menika dipuncariyosaken menawi jembatan saged dipundamel dening (W) ingkang kerjasama kaliyan sedaya pasukan saking Pancawati, lajeng papan panggenan pertempuran ing antaranipun kalih kubu, yaiku pasukan (PD) kaliyan pasukan (PR), lajeng dipunasmani jembatan Situbondo.
Nanging, wonten bab ingkang wigati, inggih menika, hal menapa ingkang ndadosaken dipunasmani Situbondo wonten jembatan menika, dumugi wekdal samenika dereng dipunbahas kaliyan dereng dipuntemokaken pastinipun kados pundi, amargi taksih simpang siur. Nanging ingkang wigati wonten wilayah jembatan menika dados seksi ingkang nyata saking tragedi menika.

5. Wujud Konflik Batin Sosial
Masarakat Jawa, emang tansah ngagungaken harkat kaliyan martabat pribadhi, menapa malih menawi sampun wonten sambung sianambungipun kaliyan kulawarga, menapa kemawon saged dipunleksanakaken menawi kulawarga utawi sanak seduluripun dipunsakiti dening tiyang sanes.
Harkat kaliyan martabat pribadhi ugi tansah sanget dipuntingkataken, masarakat jawa menawi pribadhinipun dipunsakiti ,musthi boten remen, lajeng menawi sampun dumugi puncaking babagan menika musthi dados kamurkaan ingkang sansaya sumambrah. Masarakat jawa ugi sanget njagi kaliyan khurmati jara para sesepuh kaliyan leluhurnya, menika buktikaken menawi realita wonten zaman samenika sanget njagi khurmatan.

1)      kempal sesarengan, sambung sinambungan, pengorbanan kaliyan semangat juang ingkang ageng kaliyan tansah nyuwun pituduh kaliyan pitulungan kaliyan Sang Hyang  Widhi.
2)      Kangge mbangun salah sawijining proyek utawi kegiyatan, tansah dipunimbangi kaliyan persepsi ingkang sami kaliyan aspirasi wonten masarakat.
3)      Nepotisme kaliyan kolusi saged dipunlampahi, nanging namung kedah sekedar kawicaksanan kangge kalancaran tujuwan pembanguan.
4)      Amargi ambisi kaliyan namung mentingaken pribadhi, saged ndadosaken malapetak kangge masarakat ingkang boten mangertos menapa-menapa.
5)      Pungkasaning cariyos kisah wayang lakon inggih menika: becik ketitik ala ketara. Salah seleh, ingkang nggadahi pangerten sedaya tindhak tanduk ingkang leres musthi bakal enthuk kasil ingkang leres ugi, lajeng ingkang  salah musthi dipunicalaken.
6)      Tiyang ksatriya ingkang mentingaken pribadhi kaliyan kulawarga/garwa   kemawon (dipunlambangaken kaliyan tiyang ingkang berburu sesarengan kaliyan adik kaliyan garwanipun), sanes dados tipe ksatriya ingkang          dipunsegani.
7)      Wonten kisah wayang lakon Rama Tambak menika dipuncariyosaken kaliyan saged dipunpendhet maknanipun menawi dumugi jaman menapa  kemawon bakal taksih wonten penguwasa ingkang sipatipun angkara       murka, adigang, adigung, adiguna kayadene sipatipun Prabu Dasamuka   menika. Amargi menika kita sedaya tansah eling (sadar) kaliyan waspada.
8)      Wibisana wonten cariyos menika nglambangaken pemudha ingkang brontak marang panguwasa ingkang sipatipun angkara murka, migunakaken kekuwasaanipun kangge kepentingan pribadhi. Saged dipunsamikaken   kaliyan kahanan wonten kasunyatan, inggih menika reformasi wonten negari Indonesia.



avatar
AUTOR: FIAN MT
I'm just a beginner blogger who tried to learn things related to coding which always appears in front of the eye

0 Comments

Diberdayakan oleh Blogger.